V knize je plno zajímavých a inspirativních myšlenek. Pro zajímavost vkládám několik pohledů ohledně rozdílu mezi křesťany a Židy ohledně očekávaného příchodu Mesiáše (viz Hoškova kniha s. 21-22):
Martin Buber v této souvislosti říká: "V čem spočívá rozdíl mezi Židy a křesťany? Všichni očekáváme Mesiáše, jenomže podle vás již přišel a znovu odešel. Ne tak podle nás. Navrhuji vám tedy, abychom jej očekávali společně. A až se objeví, zeptáme se jej: Už jste tu někdy byl?" A dovává: "Doufám, že v tom okamžiku budu dost blízko na to, abych mu mohl pošeptat do ucha: pro lásku Boží, neodpovídejte."
Pinchas Lapide řekl v rozhovoru s Jürgenem Moltmannem, že vzhledem k tomu, že nikdo z Židů nezná identitu Mesiáše, nelze vyloučit, že až přijde, bude jím Ježíš z Nazaretu. A pokud ano, neví, proč by jako Žid měl protestovat. Pokud zaslíbeným Mesiášem bude Ježíš, bude vítán.
Irving Greenberg hovoří o tom, že si představuje, jak Mesiáš, až přijde a Židé a křesťané se budou ptát, jestli je tu poprvé nebo podruhé, odpoví prostě: "No comment."
David Flusser kdysi řekl křesťanským posluchačům: Proč bychom se měli hádat? Vy věříte v příchod Mesiáše, my taky. Tak pro to společně pracujme a modleme se. Jenom, až přijde, mi dovolte nejprve mu položit otázku: S dovolním, pane, je toto vaše první návštěva Jeruzaléma?
Nancy Fuchs Kreimer líčí příchod Mesiáše tak, že Židé budou chtít potvrzení, že je tu poprvé, křesťané budou chtít potvrzení, že je tu podruhé, a Mesiáš smutným hlasem odpoví, že ani poprvé, ani podruhé, že už přišel stokrát, ale protože spolu stále bojovali, vůbec si ho nevšimli.
Jak těžké je určit, zda "poprvé", nebo "podruhé" je tu Ten, který je tu od počátku? Všechny citace židovských myslitelů jsou však mnohdy vstřícnější a ekumeničtější, bohužel, než výroky křesťanů. Je to smutné zjištění, že ti, kteří údajně "nepřijali Krista" jej mají často v sobě více a především bibličtěji, než ti, kteří se ohánějí Jeho Jménem....
OdpovědětVymazat